Havetrampolin-salget er vækstet vildt under corona

Coronapandemien kom til at præge hele 2020, hvor hele samfundet lukkede ned. Danskerne skulle blive hjemme, da både rejser, kulturtilbud og sportsfaciliteter pludselig var utilgængelige. Fitnesscentre blev taget ud af drift betød, og det betød blandt andet, at de fleste gik i gang med hjemmetræning. Derfor steg salget af hjemmetræningsudstyr som yogamåtter, romaskiner og løbebånd eksponentielt. Selv efter vaccineudrulningen i 2021 forventes mange at opsige deres fitness-abonnement for at hellige sig den fleksible træningsform derhjemme.

Pengene brugt tættere på hjem

Ikke overraskende har det også ført til en vækst i salget af havetrampoliner og airtracks. I 2020 blev mange populære modeller som BERG og Salta udsolgte online allerede tidligt på sommersæsonen. Det er der flere årsager til. Danskernes efterspørgsel efter trampoliner steg allerede stødt inden corona. Fordi det er et allround træningsredskab, egner det sig perfekt til hjemmetræning. At hoppe på en trampolin træner stort set alle muskelgrupper samtidig med, at det sikrer en effektiv kalorieafbrænding.

Trampolinen kan anvendes af såvel voksne som børn, og så er det en uforpligtende træningsform i det fri. Da de fleste måtte aflyse udenlandsture og rejser, blev pengene i stedet brug på fornøjelser tæt på hjem. Mange investerede i luksusting til haven som spabade, trampoliner og havegrill. Fokus lå på kvalitetstid med familien og dyrkelse af sind og krop. I krisetider er det normen at kigge indad og fokusere på det nære. Det er præcis, hvad danskerne gjorde i 2020 og forventes at fortsætte med i 2021 og fremover.

Lavere produktion og øget efterspørgsel

Derudover havde COVID-19 stor indflydelse på både dansk og udenlandsk økonomi. Allerede i pandemiens spæde start gik det hårdt ud over produktionsvirksomhederne. Det skyldes især i første omgang, at danske importører er afhængige af varer og dele fra Kina. Derudover oplevede flere økonomiske vanskeligheder trods hjælpepakkerne herhjemme. Mange virksomheder satte automatisk alle tanker om øget produktion, vækst og udvikling på standby, og derfor var der færre produkter til salg på markedet. Samtidig lukkede de store varehuse, så al handel foregik selvsagt via nettet.

Det skete i en tid, hvor efterspørgslen steg, som nævnt ovenfor. På trods af stærke tilbud og et stort udvalg af havetrampoliner ved førerende danske forhandlere, oplevede flere købere, at trampolinerne var udsolgt hurtigt. På flere forhandlersider måtte man melde ud, at det var uvist, hvornår nye trampoliner ville ankomme. Til gengæld kunne man nogle steder skrive sig op til en model nogle måneder ud i fremtiden.

Vær ude i god tid for at få en trampolin

I Danmark starter trampolinsæsonen i april og slutter i september eller oktober. De er i de måneder, hvor vejret er mildt nok til at hoppe udendørs. Særligt sommermånederne med lys indtil midnat og solopgang før klokken 5.00 er fantastiske at dyrke udendørs motion i. I 2021 har COVID-19 stadig en indflydelse på produktionen. Efterspørgslen efter havetrampoliner er fortsat høj, da mange forventes at bruge deres indfrosne feriemidler lokalt. Derfor er det en god ide at være tidligt ude ved køb af trampolin.

Bestiller du den før sommersæsonen, er du sikker på få mere optimalt udbytte af dit køb. Venter du for længe, er der en risiko for, at trampolinen er udsolgt eller helt udgået. Særligt ved de populære trampoliner, der ligger i mellemprislejet og kommer inklusiv sikkerhedsnet. Husk at der er fortrydelsesret på køb, så du bliver aldrig straffet for at bestille hurtigt hjem.